هيچ يك از مقررات آموزشي و پرورشي كشور كه با وظايف شوراي عالي مربوط است، قبل از تصويب در شورا رسميت نخواهد يافت

شوراي عالي آموزش و پرورش به گواه تاريخ يكي از قديمي ترين(سال 1275 ه.ش با عنوان انجمن معارف تاسيس شد و در سال 1300 با مصوبه مجلس شوراي ملي رسميت پيدا كرد) مراجع تصميم گير و سياستگذار در حوزه مسائل و موضوعات آموزشي و پرورشي در چارچوب سياست هاي كلي نظام، قوانين و مقررات موضوعه كشور است.

سازمان اداري آن با بودجه و تشكيلات مستقل زير نظر شوراي عالي آموزش و پرورش فعاليت مي كند وظيفه دبيرخانه شورا پشتيباني علمي، پژوهشي و خدماتي، متناسب با وظايف و مسوليت شورا، نظارت بر حسن اجراي مصوبات و توسعه ارتباطات با مجريان و مردم مي باشد كه در آيين نامه داخلي شورا تنظيم و توسط هيأت دولت به تصويب مي رسد.

 رياست شوراي عالي آموزش و پرورش با رئيس جمهور است و در غياب وي، وزير آموزش و پرورش رياست جلسه را بر عهده خواهد داشت. نايب رئيس شورا از بين اعضا براي مدت دو سال تعيين مي شود.

ماده 4 قانون تشكيل شوراي عالي آموزش و پرورش- هيچ يا از مقررات آموزشي و پرورشي كشور كه با وظايف شوراي عالي آموزش و پرورش مربوط است، قبل از تصويب در شورا رسميت نخواهد يافت.

ماده 5 قانون تشكيل شوراي عالي آموزش و پرورش- مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش در حدود اختيارات قانوني شورا براي موسسات ذي ربط لازم الاجراستاين مصوبات پس از تاييد رئيس شورا، توسط دبيركل به موسسات مربوط، ابلاغ خواهد شد.